Jak strava ovlivnuje psychiku, hubnutí a sport výkony

Jak strava ovlivnuje psychiku, hubnutí a sport výkony

Nechť je tvé jídlo tvým lékem a tvůj lék nechť je tvým jídlem.
„Jez proto, abys žil. Nežij proto, abys jedl.“
Hippokrates - otec medicíny

Nestřídmá žravost je překážkou bystrosti ducha. Seneca

Spojení a vliv mezi výživou a psychikou je známo od nepaměti.

Kdo vnímá výživu jen pro přežití, už dál nečtěte. Kdo chce vědět víc a chápe výživu jako nástroj pro kvalitnější fungování psyché(soubor emoční a mentální) čtěte dále.

Mluvím ze své zkušenosti sportovce, zcestovalého gastrodobrodruha a profesionála v oblasti mentálního koučování pro manažery a vrcholové sportovce ohledně zdravého udržitelného životního stylu(biohacking), mentálního koučinku a produktivity!

Rád experimentuji a mám zkušenosti s vegan, raw, paleo, keto, nízkosacharidovým stra- vováním, ale současně u toho jsem sportoval a podnikal. V současné době sleduji vliv přerušovaného půstu na moji výkonnost a produktivitu. Nic neberu jako dogma a rád si ověřuji co mému tělu(chrámu) nejvíce vyhovuje i v souvislostech respektu k ročního období. Pro mě je nejvyšší hodnota fungující tělo a mysl. A hlavně miluji dobré a skutečné jídlo!

Krom radosti a přežití co nám jídlo poskytuje přidávám racionální pohled(rozuměj dle moderní vědy) na výživu tím, že zprvu mi nemusí úplně vonět a chutnat(emoce) doporučení nicméně pokud mi to zlepší kvalitu života tak je to pro mě smysluplný důvod to zopakovat a vylepšovat. Tím zvyšuji i dovednost vůle, překonávat překážky. Moje zkušenost je nezbytná, abych mohl porozumět doporučení a kombinacím stravy. Funkčnost výživy je pro mě zásadní, aby měl dobrou náladu, abych mohl kognitivně pracovat, měl stabilní energii a měl jídlo opravdu jako lék(např.co podpoří imunitu nebo sníží zánět). Toto zamyšlení není o tom abych Vám kázal co ano a co ne. Mám prostě rád kombinaci funkčního jídla co skvěle chutná a pomůže mi žít život dle mého přání a to jest mít stabilní energii, výkonný mozek, silnou imunitu a mít pod kontrolou stres.

Vypíchnul bych 2 principy které mi fungují a vidím souvislosti s dobrou psychikou a emoční vyrovnaností.
1. Vědomé sledování(všímavost) svého těla při zažívání

2. Zodpovědnost za svoje chování už při výběru potravin a dodavatelů stravy. Rád bych Vás podpořil a dodal odvahy, aby energie a čas vynaložené do vědomého sledování co vám funguje a co ne bylo jednou ze smysluplnějším aktivit jak můžeme zlepšit kvalitu života. Dále pak vychytávat si zdroje jídla a podniky, kde ke stravě přistupují opravdu s láskou a je tam např.udržitelný příběh ať už potravin či v jejich přístupu.

Nemoc znamená nemít moc nad sebou proto obhajuji vědomé sledování kolik, co, v jakém poměru a s jakou láskou jím a piji.

Výživu chápu jako nástroj pro mé další zlepšování a proto se snažím vyvážit poměr živo- čišné a rostlinné stravy. Zdravé jídlo je pro mě čerstvé, lokální a rozmanité, protože takto nejvíce prospívá naše tělu a je s naší přirozeností. Snažím se vyhýbat vě větším množství toxinům typu - zpracované potraviny, nepřirozené tuky a hlavně rafinovaný cukr, který najdete i ve slaných jídlech. Vždycky to je a bude o hledání rovnováhy. Přejím se něčeho nezdravého a vidím jak nefunguji - jsem unavený, mozek stávkuje, jsem podrážděný a ve stresu. Pokud znám lepší pocity a mám srovnání opět přirozeně zatoužím po tom lepším pocitu.

Pojdmě se spíš podívat na to z perspektivy 3 nejdůležitějších orgánů které jako mentální kouč sleduji u svých svěřenců, tj.mozek, srdce a mikrobiom(druhý mozek).

Mozek je zhruba z 60% tuk, takže je víc než jasné že by byl rád kdyby jste to akceptovali a poohlédli se po kvalitním tuku(avokádo, panenský olivový olej, kokosový tuk, makadamový oříšek) pro jeho dovyživení, aby se mohl lépe koncentrovat, pamatovat si důležité věci a mohl se kreativně seberealizovvat a dělat kvalitní rozhodnutí protože nemám ,,mlhu,, a okolnosti vidím jasně a tudíž dělám nejlepší možná rozhodnutí.

Pro srdce bych doporučil hlavně myšlenku přijetí. Ne jíst něco s odporem, i když je to zdravé. Silné emoce studu a provinění nám rozhodně nepomohou. Ale hledat si cestu ke stravě přirozeně. Ne každému záleží na prevenci zdraví, která se projeví až v budoucnu.

Ideální strava pro mozek je avokádo, řepa, divoké borůvky, hovězí vývar, brokolice, celer, kokosový tuk, hořká čokoláda(70%kakao), divoký losos, ořechy, listová zelenina.

Mikrobiom

bakterie ve střevech, které ovlivňůjí jak budeme nemocní, hubení a to jakou budeme mít náladu, narušuje neurohormonální rovnováhu.
Mirobiom má rád fermentovanou stravu jako nakládané okurky, kim-či, kombuchu, kefír apod.

Strava možná lépe výživa pro mozek, střeva a srdce - myšleno jsem v souladu/harmonii s tím, že to chci jíst - né že je mi to odporné.

Tělo a mysl jedno jsou.
To co do těla dáváme, kdy a v jakém složení, odkuď to je, jak je to čerstvé v jaké množství a v jaké kombinaci má velký vliv na to jak se cítíme. Jak velký výkon podáváme a jak nám to myslí, jak jsme schopni odpočívat a zároveň jaký požitek máme ze stravy. Myšlenku nemůžeme změřit nicméně pouhá myšlenka případně představa nebo vizualizace může spustit kaskádu fyziologický dějů. Které poté opravdu fyziologicky můžou měnit nejenom naše stavy psychické, ale i fyziologickou konstituci jednotlivých systémů.

Psychosomatika či potravinové intolerance jak si vysvětlíte že tyhle věci fungují?

Dnes se dá díky moderním aplikacím, případně bdělé všímavosti(mindfulness) sledovat pozorně a případně vyhodnocovat jak jednotlivé typy potravy vzbuzují reakci našeho organismu. Máme po něm energii nebo naopak jsme utlumení?

Všímavost(mindfulness) je úplně prvním krokem jak tohle začít sledovat. To co do chrámu(naše tělo) dostanu, buď spálím v podobě energie nebo uložím. Tělo není bankovní konto, ale složitý systém(svalový, nervový, pojivový). Je dobré nastudovat k čemu nám např.je glykemický index při výběru svačinek apod.

Je dobré si uvědomovat a všímat si čím a jak nám strava může pomoci při odkyselování těla a zbavování se zánětu. Jak nám pomůže s kvalitou spánku a psychickou odolností.

Vím je to složité, ale buď v tom vidím hodnotu a smysl nebo se budu nechat unášet nekonečnými moderními proudy diet. Moje tělo je můj chrám, chci se na něj spolehnout a proto se mu chci i věnovat.

Zkusme odhadnout zda by naši stravu jedly naše babičky jako malou pomoc při rozhodování co jíst a co ne.

Tipy pro kvalitnější mentální a emoční kontrolu nad Vaším životem:
- Vnímejte sebe a makroživiny a ne sociální média a diskuzi zda ječmen nebo chlorella(mikroživiny)

  • -  H2O - ideální strukturovaná, filtr na vodu je nejlepší investice(naše tělo je ze 70%voda)

    ráno po probuzení - 400ml teplá voda s citrónem nebo jablečným octem(kontroluje

    cukr v krvi, pomáhá mikrobiomu) pro nastartování dne

  • -  zelené smoothie jako pevná součást dne

  • -  kvalitní tuk - avokádo, olivový olej, ghee, kokosový olej, lněné semínko

  • -  adaptogeny(např.byliny schisandra, rhodiola) nám pomůžou pokud jsem často ve stresu

  • -  Pokud jsem ve stresu, jídlo na které se chystám ani výživově dobře nevyužiji, takže je

    třeba se uklidnit např. 3 dlouhé výdechy(cca 10vteřin) před jídlem před každým jídlem - na kvalitní spánek - teplé mléko, muškátový oříšek, med a dobrou noc
    - sledovat kolik sacharidů za den sním vs. kolik zdravých tuků
    - kvalita spánku má velký vliv na to jak se budeme cítit, jakou budeme mít postavu(čistá biochemie)
    - souvislost kvality slow food(8h zeleninový vývar) vs. fast food

 Mexické jídlo podomácku

Mexické jídlo podomácku

Vděčnost

Cítím vděčnost. Nejenom za to, že si na mě udělal čas během své dovolené, ale i za velice otevřené sdílení zkušeností a názorů na mentální trénink, se kterými se v našich končinách jen tak nesetkáme. A to nehovořím pouze o zkušenostech hráče, který má na kontě 700 zápasů v NHL s úspěšností 92%, člena All Star Game východní i západní konference, dvojnásobného mistra světa, vybraného do All Star týmu na MS, držitele bronzové medaile z OH v Turíně, ale také o zkušenostech trenéra South Florida Academy – Tomáše Vokouna. South Florida Academy je společným projektem Petra Sýkory, Radka Dvořáka, Oli Jokinena a zmíněného Tomáše Vokouna.

Jen tak pro zajímavost jsem si spočítal, kolik tito pánové dohromady odehráli zápasů a došel jsem k neuvěřitelném číslu 3508! To už je přeci jen neuvěřitelný zdroj zkušeností a já jsem vděčný, že se z něj také mohu něco naučit. Vidět spojení finsko-české know-how, tavené v nejtěžší hokejové soutěži světa, které je předáváno mladším generacím, je skutečný zážitek.

S Tomášem jsme diskutovali o konceptu mentálního tréninku Mindthebody a jeho kapitolách. Velké téma bylo nastavení mysli (Mindset) se zabroušením do pozitivní psychologie a mindfulness. Hovořili jsme také o individualizaci přípravy, otevřené komunikaci, psychofyziologii, měření biologického stresu a jeho důležitosti pro urychlení tréninkového procesu. Řeč se stočila i na vzdělávání hráčů, práci s koncentrací, sebevědomím a emocemi. Dostalo se mi podpory, že vytyčená cesta není lehká, ale je smysluplná a to je pro mě obrovské povzbuzení do další práce se sportovci na trvale udržitelných oblastech jejich osobnostně-sportovní přípravy. Děkuji Tomášovi!

 

 Tomáš Vokoun

Tomáš Vokoun

Nastavení mysli - nová psychologie úspěchu

Všem, kteří chtějí uspět doporučuji tuto myšlenku od Dr.Carol Dweck.  Nové poznatky z neurověd (měření mozkových vln) úspěšně potvrdily tuto teorii jak přemýšlet u řešení problémů mající pozitivní vliv na naši neuroplasticitu(schopnost mozku se dokázat fyziologicky změnit svoji vlastní aktivitou např.myšlením a to i strukturálně). 

https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve?language=en

Biohackers summit - Londýn 2016

Ve dnech 20. - 22.května jsem pomáhal jako jediný z Východní Evropy organizovat světovou akci Biohackers summit v Londýně. Akce konaná za účasti největších es biohacking hnutí, které by se dalo charakterizovat - optimalizuj své zdraví, výkonnost a vitalitu pomocí moderní techniky. Akce měla obrovský úspěch, není to jen prohlášení organizátorů, ale především návštěvníků. 

http://biohackersummit.com/uk16/

Akce trvala 3dny. První den se nesl ve znamení modernizované večeře pod taktovkou finského šéfkuchaře Sam Tallberg, nadšeného sběřače organických lokálních produktů Miles Irving a finských autorů příručky pro Biohackers. Co Vám budu povídat, večeři jsme si sami připravili pod dohledem zkušenějších a byla to lahoda. Krom nových chutí mě bavil přesah, že je obsah lokální produkce a je zdravě nakombinován pro mé tělesné potřeby. Větší blízkost mořských plodů bych si jen mohl přát o to více. Kombinace medicinálních hub, raw čokokolády a mravenců z Kentu jedním slovem - mňam!

Během večeře jsem měl možnost prodiskutovat témata jako spánek. Ještě hlouběji nejenom s návštěvníky, ale i s lidmi z lékařských oborů(např.Dr.Jack Kruse - neurochirurg, Dr.Olli Sovijarvi) Dizkuse mě utvrdila, že jdu správným směrem, když pracuji s tímto tématem pozorněji.  

 Upgraded menu

Upgraded menu

Druhý den se nesl ve znamení celodenního summitu s přednáškami. Oblíbené biohacky, zdravé sezení, optimalizace spánku, paměti, jídla pro 21.století. Digital health, DNA testování, Flow zóna. Termogeneze, neurohormonální pochody v těle, spousta gadgets. Jinými slovy vše to co již déle sleduji, praktikuji, nabízím dále jako možnost pro ty co chtějí změnu. Zajímavé bylo sledovat koho oslovuje tento naprosto přirozený trend vývoje. Na akci bylo k vidění crossfit maniaky, nerdy, geeky, nicméně hlavně spoustu aktivních lidí, lékařů, manažerů, sportovců. Pro mě osobně to znamená i pokrok ve větší kontrole, samostatnosti fungování mého těla. Protože, kdo jiný bude znát mé tělo lépe než já? Telemedicína nebo digital health je velkým tématem pro firmy, které inovují. Sám jsem měl zkušenost z farmaceutického sektoru kam tento trend směřuje a jaká budoucnost se mu předpovídá. Z akce jsem byl nadšený, na podzim se chystám do Finska na pokračování. 

A koněčně narovinu: Co Vám dává větší smysl než investovat do svého těla? Kdo Vás živí? Kdo pro Vás pracuje 24/7 dní v týdnu? Je to naše tělo. Jedno jest, jak mysl tak fyzická schránka a proto se věnuji těmto aktivitám. Důležitý je celkový obrázek, aby byl smysluplný a trvale udržitelný. 

http://biohackersummit.com/uk16/program/

Na summitu byl také sál plný vystavovatelů všech možných barev, chutí a potřeb. Zde jsem navázal kontakty, které bych dál chtěl zužitkovat pro své klienty. 

 Biohacker summit London - Crew

Biohacker summit London - Crew

 Ben Greenfield - jeden z hlavních řečníků  o optimalizaci těla a mysli

Ben Greenfield - jeden z hlavních řečníků  o optimalizaci těla a mysli

 

 

 

 

Je vhodný mentální trénink pro mé dítě?

3/4 informací je nových pro dětský věk a zbývající 1/4 informací je opakující se informace.

Mozek z informací vytváří myšlenky.

V dětství objevujeme nové a to je jeden z mnoha důvodů proč rádi vzpomínáme na dětský věk.

 

V dospělosti se poměr otočí.

Opakující se myšlenky jsou tvořemy 3/4 a nových myšlenek je jen 1/4

Jinými slovy zdokumentovaná stará pravda, že co se v mládí naučíš ve staří jako když najdeš. 

 

Velice často se mě rodiče ptají, zda pro jejich dítě je vhodný mentální trénink. Pokud níže popsané provádíte, tak smekám. 

Pro ty co nemají čas, energii a chtějí pro své děti maximum při jejich snahách nejenom ve sportu doporučuji využít mých služeb. 

Co získáte? Většina postupů, je využitelných později v profesním životě.

 

Díky správnému tréninku získají vaše děti řadu dovedností:

  • porozumí samy sobě, poznají své chování a své reakce vedoucí k důležitému sebepoznání
  • budou umět vnímat  a uvědomovat si souvislosti
  • převezmou odpovědnost za vlastní činy a události v životě
  • budou schopny pojmenovat vlastní cíle a najít cesty k jejich dosažení
  • nabudou skutečnou sebedůvěru, koncentraci
  • budou efektivně řešit problémy a překonávat překážky
  • zvládnou úspěšně budovat a rozvíjet vztahy
  • pochopí, jak se efektivně učit

 

Naše myšlenky mění náš mozek.

Za jeden den máme průměrně 50tisíc myšlenek.

Jak tam dostat ty správné? 

 

Richard J. Davidson je významný psychiatr a neurovědec. Často přednáší o neuroplasticitě a osobní transformaci. Mimo jiné pro společnosti Google apod.

Zdůrazňuje, že ze všech našich orgánů se mozek nejvíce mění v závislosti na zkušenostech, kterými procházíme.

Specificky zaměřený mentální trénink způsobuje v našem mozku plastické změny, které mění náš kognitivní styl a emoční návyky.

 

Podívejme se do budoucnosti. Je rok 2020. Některá současná monotónní povolání nebudou pro lidi dost dobrá, budou automatizovaná.  Dle studie Ernst-Young na pracovním trhu bude poptávka po pracovnících kteří budou mít tyto tři klíčové vlastnosti:

1. Emoční inteligence

2. Kognitivní flexibilita

3. Kreativita

 

Mentální trénink umí nastavit správné myšlenky, lépe ovládat emoce. Pomůže s koncentrací a sebedůvěrou a v neposlední řadě splní 2 ze 3 požadavků na zaměstnance v budoucnosti.
To je moje odpověď proč investovat do mentální přípravy už od mládí. 

 

 

Odkaz na přednášku, Transform Your Mind, Change Your Brain:

https://www.youtube.com/watch?v=7tRdDqXgsJ0